Σάββατο, 21 Νοεμβρίου 2009

Η φωνή των εφήβων

teenagersImage by Feuillu via Flickr

I found this fascinating quote today:


Η έκπληξη ή μάλλον οι εκπλήξεις. Έκπληξη πρώτη. Οι έφηβοι, στην πλειονότητά τους, δεν χρησιμοποίησαν «ξύλινη γλώσσα». Εκφράστηκαν ζωντανά, δηλωτικά, βιωματικά, με παρρησία που δεν έγινε θράσος, με έντονη αμφισβήτηση και κριτική έως επικριτική στάση που δεν έφτασε στην πρόκληση, με εύστοχες κατά το πλείστον παρατηρήσεις που χωρίς να διεκδικούν πάντοτε πρωτοτυπία είχαν το κύρος τής προσωπικής μαρτυρίας. Βγήκαν στην επιφάνεια ευαισθησίες, εκτιμήσεις, προτάσεις, μαρτυρίες, επισημάνσεις, προβλήματα, βιώματα, καταστάσεις που άφησαν να φανούν γνωστά αλλά και άγνωστα στους πολλούς προβλήματα της Παιδείας μας.spoudasterion.pblogs.gr, Ludus Literarius, Nov 2009
You should read the whole article.
Reblog this post [with Zemanta]

Τετάρτη, 18 Νοεμβρίου 2009

Κινητό τηλέφωνο και μοναξιά

Telephones - Bangkok ;   "City Of Angels&...Image by Sailing "Footprints: Real to Reel" (Ronn ashore) via Flickr

Προωθούν τη μοναξιά - παράγουν θλίψη

«Η αντιμετώπιση -ως προέκταση του εαυτού ή του σώματός μας- αντικειμένων χρηστικών και μη προδίδει μια προσπάθεια καλύψης κάποιων προσωπικών κενών με τεχνητά μέσα. Τα κινητά καλύπτουν ένα έλλειμμα επικοινωνίας που σχετίζεται με τον τρόπο ζωής. Ελλειμμα επικοινωνίας που προκύπτει από το γεγονός ότι δεν γνωρίζουμε, δεν εκπαιδευόμαστε και δεν καλλιεργούμε τον εαυτό μας ώστε να μπορούμε να επικοινωνήσουμε», εξηγεί στην «Ε» ο κοινωνικός ψυχολόγος Ορέστης Νέτας και προσθέτει ότι το φαινόμενο αυτό είναι περισσότερο αισθητό στις δυτικές κοινωνίες, όπου ο τρόπος ζωής είναι γενικότερα συνυφασμένος με την κατανάλωση.


Χαρακτηριστικό του ελλείμματος επικοινωνίας που υπάρχει είναι, όσο περίεργο κι αν φαίνεται, ο όγκος των ανταλλασσόμενων μηνυμάτων που πλέον αποτελεί και τη βασική χρήση των κινητών τηλεφώνων. «Κοφτές λέξεις, ασύντακτες προτάσεις, παιχνίδια με τα σημεία στίξης μπορούν να υποδηλώνουν χίλια δύο πράγματα, αλλά και να μη σημαίνουν τίποτα».

Περισσότερο οι νεότεροι πιστεύουν πως αυτή η μορφή επικοινωνίας τούς «καλύπτει». «Παρ' όλα αυτά, σε πραγματικές συνθήκες, είναι επικοινωνιακά "αναλφάβητοι"», επισημαίνει ο Ορ. Νέτας. Γιατί; Διότι, όταν μάθεις και συνηθίσεις να επικοινωνείς με τον τρόπο αυτό, το κινητό γίνεται από τη μία εξάρτηση ως μέσο επικοινωνίας (δεν μπορείς χωρίς αυτό, γίνεται κομμάτι του εαυτού σου) και από την άλλη αδυνατείς να επικοινωνήσεις σε πραγματικές συνθήκες, αφού ακόμη και αυτή την πραγματοποιείς με όρους κινητού.

Η χρήση των κινητών κοινωνιολογικά προωθεί την απομόνωση και τη μοναξιά, τα οποία συνήθως παράγουν θλίψη. Στην ουσία συμβαίνει το αντίθετο από αυτό που πολλοί πιστεύουν. Μπορεί τα κινητά να βοηθούν στην ποσότητα της επικοινωνίας, αγνοούν όμως και στην ουσία διαγράφουν την ποιότητά τής, λέει ο Ορ. Νέτας.

Ετσι, «έχοντας την ψευδαίσθηση ότι έρχεσαι σε επαφή με ανθρώπους, στην ουσία μένεις μόνος σου. Διότι η επικοινωνία δεν είναι η μεταφορά εννοιών μέσα από τις λέξεις, αλλά και με το σώμα, τις εκφράσεις του προσώπου, τον ήχο, την ένταση και τη χροιά της φωνής, το άγγιγμα, τα χρώματα. Το κινητό χρησιμοποιεί ένα κομμάτι μόνο από το σύνολο των διαδραστικών ενεργειών που συμβαίνουν όταν επικοινωνούμε. Γι' αυτό η εξέλιξη και των κινητών σαν συσκευές είναι τέτοια (βιντεοκλήσεις, ηχογραφήσεις, τραγούδια) ώστε να καταφέρουν μία μέρα να καλύψουν τα κενά αυτά».
ΠΗΓΗ: εφημ. ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 16/08/2006
Reblog this post [with Zemanta]

Κυριακή, 15 Νοεμβρίου 2009

Η ηθική του δώρου

Christmas gifts from Rachele - thank youImage by Sil & Hasenbande via Flickr

I found this fascinating quote today:


Καθώς πλησιάζουν οι γιορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς όλοι σχεδόν οι άνθρωποι δέχονται και προσφέρουν δώρα. Στις κοινωνίες μας το δώρο συνδέεται με τις γιορτές ή άλλες εξαιρετικές περιστάσεις. Με άλλα λόγια, το δώρο είναι η εξαίρεση στον κανόνα . Ο κανόνας δεν είναι η προσφορά και η γενναιοδωρία αλλά είναι αντίθετα εκείνος του οικονομικού εγωισμού, της εμπορευματικής συναλλαγής, της αγοράς και του κέρδους. Στις σύγχρονες δυτικές κοινωνίες τα πάντα, ή σχεδόν τα πάντα, πωλούνται και αγοράζονται. spoudasterion.pblogs.gr, Ludus Literarius, Non 2009


You should read the whole article.

Reblog this post [with Zemanta]

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

AddThis

| More